Program kursu „Kucharz – produkt ekologiczny”
![zdjecie główne](./luba//dane/pliki/bank_zdj/logo_odr.jpg)
I. Założenia organizacyjno - programowe
1. Cele edukacyjne
Celem kursu jest:
- zapoznanie uczestników z działaniami pro ekologicznymi oraz ZMP,
- zapoznanie z zasadami racjonalnego żywienia,
- zapoznanie ze składnikami odżywczymi występującymi w produktach żywnościowych,
- nabycie umiejętności z zakresu podziału tuszy wieprzowej,
- nabycie umiejętności przygotowywania wędlin i podrobów wieprzowych,
- zapoznanie uczestników ze wstępnymi formalnościami prawnymi oraz wymaganiami higieniczno - sanitarnych przy uruchomieniu małej gastronomii,
- nabycie umiejętności przygotowywania potraw przy zachowaniu odpowiednich warunków sanitarno-higienicznych oraz z wykorzystaniem produktów ekologicznych,
- nabycie umiejętności zdobienia potraw (kravingu),
- nabycie umiejętności serwowania potraw i nakrywania stołu,
- nabycie umiejętności z przygotowywania potraw dietetycznych,
- zapoznanie z zasadami bhp i p. poż. na stanowisku pracy.
2. Zakres tematyczny
Program kursu „Kucharz – produkt ekologiczny” obejmuje zagadnienia z zakresu ekologii, podziału tuszy wieprzowej, solenia i peklowania mięsa, wyrobu wędlin domowym sposobem, przygotowania podrobów wieprzowych, wstępnych formalności prawnych oraz wymagań higieniczno-sanitarnych przy uruchomieniu małej gastronomii, żywienia turystów z uwzględnieniem standardów higieniczno – sanitarnych – oraz z wykorzystaniem produktów ekologicznych, przygotowywanie potraw dietetycznych, sztuki dekorowania potraw, serwowania i nakrywania stołu, zasad bhp i p. poż. na stanowisku pracy, wpływ obróbki wstępnej i cieplnej na wartość odżywczą potraw, zasady układania jadłospisów.
3. Zasady doboru uczestników
Szkolenie skierowane jest do rolników i domowników ubezpieczonych w KRUS (ustawa z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz. U. 1991 nr 7 poz. 24 z późniejszymi zmianami), posiadających miejsce zamieszkania na terenie woj. podlaskiego.
W projekcie może wziąć udział osoba dorosła, która spełnia równocześnie następujące warunki:
1. posiada miejsce zamieszkania na terenie woj. podlaskiego, na terenie gmin wiejskich, miejsko wiejskich i miejskich do 25 tys. mieszkańców.
2. jest rolnikiem, przez co rozumie się pełnoletnią osobę fizyczną, zamieszkującą i prowadzącą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, osobiście i na własny rachunek, działalność rolniczą w pozostającym w jej posiadaniu gospodarstwie rolnym, w tym również w ramach grupy producentów rolnych, a także osobę, która przeznaczyła grunty prowadzonego przez siebie gospodarstwa rolnego do zalesienia, lub
3. jest domownikiem, przez co rozumie się pełnoletnią osobę bliską rolnikowi, która pozostaje z rolnikiem we wspólnym gospodarstwie domowym lub zamieszkuje na terenie jego gospodarstwa rolnego albo w bliskim sąsiedztwie, stale pracuje w tym gospodarstwie rolnym i nie jest związana z rolnikiem stosunkiem pracy.
4. Czas trwania i sposób organizacji
Czas trwania kursu wynosi 96 godzin dydaktycznych w tym 66 godzin zajęć praktycznych. Zakłada się 12 dniowy sposób organizacji zajęć na kursie, po 8 godzin dydaktycznych dziennie.
Za prawidłową organizację i przebieg kursu odpowiada organizator szkolenia.
5. Sposób sprawdzania efektów kształcenia
Sprawdzenie efektywności procesu kształcenia odbędzie się po zakończeniu szkolenia w formie testu sprawdzającego.
Warunkiem otrzymania zaświadczenia o ukończeniu szkolenia jest 80% - wa frekwencja na zajęciach.
W celu poprawy jakości szkolenia oraz usprawnienia działań podczas realizacji kolejnych szkoleń przeprowadzona zostanie na zakończenie ankieta ewaluacyjna.
II. Program nauczania
Lp | Omawiane zagadnienie | Orientacyjna liczba godzin | |||
ogółem | teoretyczne | praktyczne | |||
1 | Zielone Miejsca Pracy i działania pro ekologiczne | 4 | 4 | 0 | |
a | Działania pro ekologiczne (segregacja odpadów, transport zbiorowy, ekoturystyka, wykorzystanie ekologicznych technologii w przemyśle i budownictwie, rolnictwie i inne) | 2 | 2 | - | |
b | Pojęcie i charakterystyka Zielonych Miejsc Pracy (ZMP) | 1 | 1 | - | |
c | Korzyści płynące z Zielonych Miejsc Pracy (ZMP). Przykłady Zielonych Miejsc Pracy (ZMP) | 1 | 1 | - | |
2 | Podział tuszy wieprzowej | 8 | 2 | 6 | |
a | Podział mięsa na gatunki | 2 | 2 | - | |
b | Podział tuszy wieprzowej | 4 | - | 4 | |
c | Przygotowanie solanki i peklowanie | 2 | - | 2 | |
3 | Wyrób wędlin domowym sposobem | 8 | 1 | 7 | |
a | Przygotowanie wędlin | 3 | - | 3 | |
b | Przygotowanie kiełbas | 3 | - | 3 | |
c | Metody wędzenia | 2 | 1 | 1 | |
4 | Wyrób wędlin z podrobów wieprzowych | 8 | 2 | 6 | |
a | Przygotowanie i mycie surowca | 2 | 1 | 1 | |
b | Gotowanie, parzenie i rozdrabnianie mięsa | 5 | - | 5 | |
c | Napełnianie osłonek i formowanie wędlin | 1 | 1 | - | |
5 | Standardy higieniczno-sanitarne w małej gastronomii | 4 | 4 | 0 | |
a | Wstępne formalności prawne oraz wymagania higieniczno-sanitarne przy uruchomieniu małej gastronomii | 2 | 2 | - | |
b | Dobra Praktyka Higieniczna (GHP) | 1 | 1 | - | |
c | Dobra Praktyka Produkcyjna (GMP) | 1 | 1 | - | |
6 | Bezpieczeństwo i higiena pracy | 1 | 1 | 0 | |
a | Stosowanie zasad bhp i p. poż. na stanowisku pracy | 1 | 1 | - | |
7 | Klasyfikacja żywności. Konstruowanie menu. | 7 | 4 | 3 | |
a | Składniki pokarmowe występujące w pożywieniu. Wartości odżywcze różnych grup produktów spożywczych. | 1 | 1 | - | |
b | Zasady racjonalnego wykorzystania surowców i gospodarki odpadami | 1 | 1 | - | |
c | Zasady układania jadłospisów | 3 | 1 | 2 | |
d | Podstawy żywienia dietetycznego | 2 | 1 | 1 | |
8 | Żywienie turystów (przygotowywanie posiłków z uwzględnieniem przepisów sanitarno-higienicznych) | 32 | 4 | 28 | |
a | Przygotowanie potraw (przystawki, sałatki, zakąski)– zajęcia praktyczne | 8 | 1 | 7 | |
b | Przygotowanie potraw (dwudaniowy obiad, w tym potraw dietetycznych) – zajęcia praktyczne | 8 | 1 | 7 | |
c | Przygotowanie potraw (desery, ciasta, ciastka, w tym potraw dietetycznych) – zajęcia praktyczne | 8 | 1 | 7 | |
d | Przygotowanie menu przyjęciowego (przystawka, obiad, deser) | 8 | 1 | 7 | |
9 | Sztuka nakrywania stołu | 8 | 4 | 4 | |
a | Karty dań | 1 | 1 | - | |
b | Style serwowania | 1 | 1 | - | |
c | Nakrywanie i dekorowanie stołu (układanie sztućców, szkła, serwetek i innych dekoracji) | 6
| 2
| 4 | |
10 | Sztuka karvingu | 16 | 4 | 12 | |
a | Narzędzia do karvingu – charakterystyka i sposób użycia | 1 | 1 | - | |
b | Sztuka zdobienia potraw z warzyw i owoców | 15 | 3 | 12 | |
III. Realizacja programu nauczania
1. Szczegółowe cele kształceniaZielone Miejsca Pracy i działania pro ekologiczne:
- wymienić i omówić działania pro ekologiczne (segregacja odpadów, transport zbiorowy, ekoturystyka, wykorzystanie ekologicznych technologii w przemyśle i budownictwie, rolnictwie i inne)
- wymienić rodzaje i scharakteryzować Zielone Miejsca Pracy (ZMP)
- wymienić korzyści płynące z ZMP
Podział tuszy wieprzowej:
- podzielić tuszę wieprzową,
- przygotować solankę,
- peklować mięso.
Wyrób wędlin domowym sposobem:
- przygotować różne rodzaje wędlin,
- przygotować różne rodzaje kiełbas,
- wymienić metody wędzenia.
Wyrób wędlin z podrobów wieprzowych:
- przygotować mięso,
- przygotować wędliny z podrobów wieprzowych
Standardy higieniczno-sanitarne w małej gastronomii:
- wymienić standardy sanitarno-higienicznych oraz wymogi prawa żywnościowego.
Żywienie z uwzględnieniem standardów higieniczno-sanitarnych - przygotowanie tradycyjnych podlaskich potraw:
- przygotować zakąski, przystawki
- przygotować dwudaniowy obiad z wykorzystaniem wieprzowiny, ryby, drobiu, kaszy, ryżu, ziemniaków
- przygotować obiad dietetyczny
- przygotować deser
- przygotować menu bankietowe/przyjęciowe
Sztuka nakrywania stołu:
- przygotować dekorację stołu
- składać serwetki
- układać sztućce i szkło
Bezpieczeństwo i higiena pracy:
- stosować zasady bhp i p. poż. na stanowisku pracy
Klasyfikacja żywności. Konstruowanie menu:
- wymienić wartości odżywcze różnych grup produktów spożywczych
- wymienić podstawy żywienia dietetycznego
- przygotować jadłospis
Sztuka karvingu:
- ozdabiać potrawy wykorzystując warzywa i owoce
- posługiwać się narzędziami do karvingu
2. Treści kształcenia
Lp. | Omawiane zagadnienie | Treść zajęć |
1. | Zielone Miejsca Pracy i działania pro ekologiczne
| − Działania pro ekologiczne (segregacja odpadów, transport zbiorowy, eko turystyka, wykorzystanie ekologicznych technologii w przemyśle i budownictwie, rolnictwie i inne) − Pojęcie i charakterystyka Zielonych Miejsc Pracy (ZMP) − Korzyści płynące z Zielonych Miejsc Pracy (ZMP). Przykłady Zielonych Miejsc Pracy (ZMP)
|
2. | Podział tuszy wieprzowej | − Podział mięsa na gatunki − Podział tuszy wieprzowej − Przygotowanie solanki i peklowanie |
3. | Wyrób wędlin domowym sposobem | − Przygotowanie wędlin − Przygotowanie kiełbas − Metody wędzenia |
4. | Wyrób wędlin z podrobów wieprzowych
| − Przygotowanie i mycie surowca − Gotowanie, parzenie i rozdrabnianie mięsa − Napełnianie osłonek i formowanie wędlin |
5. | Standardy higieniczno – sanitarne w małej gastronomii | − Wstępne formalności prawne oraz wymagania higieniczno-sanitarne przy uruchomieniu małej gastronomii − Dobra Praktyka Higieniczna − Dobra Praktyka Produkcyjna |
6. | Bezpieczeństwo i higiena pracy | − Stosowanie zasad bhp i p. poż. na stanowisku pracy − Zasady racjonalnego wykorzystania surowców i gospodarki odpadami. |
7. | Klasyfikacja żywności. Konstruowanie menu. | − Składniki pokarmowe występujące w pożywieniu. − Wartości odżywcze różnych grup produktów spożywczych − Zasady układania jadłospisów − Podstawy żywienia dietetycznego |
8. | Żywienie turystów (przygotowanie posiłków z uwzględnieniem przepisów sanitarno-higienicznych) | − Przygotowanie potraw (przystawki, sałatki, zakąski)– zajęcia praktyczne − Przygotowanie potraw (dwudaniowy obiad, w tym potrawy dietetyczne )– zajęcia praktyczne − Przygotowanie potraw (desery, ciasta, ciastka, w tym potrawy dietetyczne)– zajęcia praktyczne − Przygotowanie menu przyjęciowego (przystawka, obiad, deser)
|
9. | Sztuka nakrywania stołu | − Karty dań − Style serwowania − Nakrywanie i dekorowanie stołu (układanie sztućców, szkła, serwetek i innych dekoracji) |
10. | Sztuka karvingu | − Narzędzia do karvingu – charakterystyka i sposób użycia − Sztuka zdobienia potraw z warzyw − Sztuka zdobienia potraw z owoców |
3. Wskazówki metodyczne do realizacji programu
Podstawowe zadania organizatora kursu, mające na celu stworzenie warunków umożliwiających pełną realizację procesu kształcenia, można określić następująco:
– zapewnienie każdemu uczestnikowi nabycia umiejętności samodzielnego przygotowania wędlin, przygotowywania posiłków, nakrywania stołu, dekorowania potraw, układanie menu (w tym dietetycznego)
– zapewnienie prawidłowego wyposażenia stanowisk pracy dydaktycznej w pomoce dydaktyczne umożliwiające realizację części praktycznej programu.
Realizacja procesu kształcenia możliwa będzie jedynie w lokalach dysponujących odpowiednim zapleczem kuchennym. Umożliwia, bowiem ono realizację programu kształcenia w pełnym wymiarze, włącznie z praktyczną nauką zawodu. Prawidłowo zorganizowane zaplecze dydaktyczne jest warunkiem pełnego opanowania materiału szkoleniowego przez kursanta, a w efekcie uzyskania zaświadczenia o ukończeniu szkolenia.
4. Wykaz literatury− „Wędliny z wieprzowiny, wołowiny, dziczyzny i drobiu” Franz Siegfried Wagner, Wydawnictwo MULTICO Oficyna Wydawnicza,
− Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z 17 października 2007 w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznania pomocy finansowej w ramach działania „Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013,
− Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 6 maja 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania „Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013,
− Zasady GHP i GMP w gospodarstwach agroturystycznych – Polska Federacja Turystyki Wiejskiej Gospodarstwa gościnne 2007 r.,
− Zasady żywienia. Podręcznik dla zawodu kucharz małej gastronomii. E. Superczyńska, M. Żylińska – Kaczmarek,
− Technologia gastronomiczna z towaroznawstwem, M. Konarzewska,
− Zasady żywienia człowieka, H. Kunachowicz, E. Czarnowska-Misztal,
− Zasady układania jadłospisu przy żywieniu abonamentowym, L. Gryka.
5. Wykaz środków dydaktycznych
− środki techniczne – zestaw komputerowy wraz z projektorem multimedialnym,
− materiały dydaktyczne - prezentacja multimedialna, narzędzia do karvingu,
− pozostałe materiały – serwetki, kwiaty, zastawa stołowa, produkty żywnościowe i inne.