bip   bip OPS     
Oficjalna strona Gminy Miastkowo
SMS do mieszkańca

Program kursu „Kucharz – produkt ekologiczny”

28/02/2014
zdjecie główne

I. Założenia organizacyjno - programowe

1. Cele edukacyjne

Celem kursu jest:

  • zapoznanie uczestników z działaniami pro ekologicznymi oraz ZMP,
  • zapoznanie z zasadami racjonalnego żywienia,
  • zapoznanie ze składnikami odżywczymi występującymi w produktach żywnościowych,
  • nabycie umiejętności z zakresu podziału tuszy wieprzowej,  
  • nabycie umiejętności przygotowywania wędlin i podrobów wieprzowych,  
  • zapoznanie uczestników ze wstępnymi formalnościami prawnymi oraz wymaganiami higieniczno - sanitarnych przy uruchomieniu małej gastronomii,
  • nabycie umiejętności przygotowywania potraw przy zachowaniu odpowiednich warunków sanitarno-higienicznych oraz z wykorzystaniem produktów ekologicznych,
  • nabycie umiejętności zdobienia potraw (kravingu),
  • nabycie umiejętności serwowania potraw i nakrywania stołu,
  • nabycie umiejętności z przygotowywania potraw dietetycznych,
  • zapoznanie z zasadami bhp i p. poż. na stanowisku pracy.

 

2. Zakres tematyczny

Program kursu „Kucharz – produkt ekologiczny” obejmuje zagadnienia z zakresu ekologii, podziału tuszy wieprzowej, solenia i peklowania mięsa, wyrobu wędlin domowym sposobem, przygotowania podrobów wieprzowych, wstępnych formalności prawnych oraz wymagań higieniczno-sanitarnych przy uruchomieniu małej gastronomii, żywienia turystów z uwzględnieniem standardów higieniczno – sanitarnych – oraz z wykorzystaniem produktów ekologicznych, przygotowywanie potraw dietetycznych, sztuki dekorowania potraw, serwowania i nakrywania stołu, zasad bhp i p. poż. na stanowisku pracy, wpływ obróbki wstępnej i cieplnej na wartość odżywczą potraw, zasady układania jadłospisów.

3. Zasady doboru uczestników

Szkolenie skierowane jest do rolników i domowników ubezpieczonych w KRUS (ustawa z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz. U. 1991 nr 7 poz. 24 z późniejszymi zmianami), posiadających miejsce zamieszkania na terenie woj. podlaskiego.

W projekcie może wziąć udział osoba dorosła, która spełnia równocześnie następujące warunki:

1. posiada miejsce zamieszkania na terenie woj. podlaskiego, na terenie gmin wiejskich, miejsko wiejskich i miejskich do 25 tys. mieszkańców.

2. jest rolnikiem, przez co rozumie się pełnoletnią osobę fizyczną, zamieszkującą i prowadzącą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, osobiście i na własny rachunek, działalność rolniczą w pozostającym w jej posiadaniu gospodarstwie rolnym, w tym również w ramach grupy producentów rolnych, a także osobę, która przeznaczyła grunty prowadzonego przez siebie gospodarstwa rolnego do zalesienia, lub

3. jest domownikiem, przez co rozumie się pełnoletnią osobę bliską rolnikowi, która pozostaje z rolnikiem we wspólnym gospodarstwie domowym lub zamieszkuje na terenie jego gospodarstwa rolnego albo w bliskim sąsiedztwie, stale pracuje w tym gospodarstwie rolnym i nie jest związana z rolnikiem stosunkiem pracy.

4. Czas trwania i sposób organizacji

            Czas trwania kursu wynosi 96 godzin dydaktycznych w tym 66 godzin zajęć praktycznych. Zakłada się 12 dniowy sposób organizacji zajęć na kursie, po 8 godzin dydaktycznych dziennie.

Za prawidłową organizację i przebieg kursu odpowiada organizator szkolenia.

5. Sposób sprawdzania efektów kształcenia

Sprawdzenie efektywności procesu kształcenia odbędzie się po zakończeniu szkolenia w formie testu sprawdzającego.

Warunkiem otrzymania zaświadczenia o ukończeniu szkolenia jest 80% - wa frekwencja na zajęciach.

      W celu poprawy jakości szkolenia oraz usprawnienia działań podczas realizacji kolejnych szkoleń przeprowadzona zostanie na zakończenie ankieta ewaluacyjna.

 

 

II. Program nauczania

Lp

Omawiane zagadnienie

Orientacyjna liczba godzin

ogółem

teoretyczne

praktyczne

1

Zielone Miejsca Pracy i działania pro ekologiczne

4

4

0

a

Działania pro ekologiczne (segregacja odpadów, transport zbiorowy, ekoturystyka, wykorzystanie ekologicznych technologii w przemyśle i budownictwie, rolnictwie i inne)

2

2

-

b

Pojęcie i charakterystyka Zielonych Miejsc Pracy (ZMP)

1

1

-

c

Korzyści płynące z Zielonych Miejsc Pracy (ZMP). Przykłady Zielonych Miejsc Pracy (ZMP)

1

1

-

2

Podział tuszy wieprzowej

8

2

6

a

Podział mięsa na gatunki

2

2

-

b

Podział tuszy wieprzowej

4

-

4

c

Przygotowanie solanki i peklowanie

2

-

2

3

Wyrób wędlin domowym sposobem

8

1

7

a

Przygotowanie wędlin

3

-

3

b

Przygotowanie kiełbas

3

-

3

c

Metody wędzenia

2

1

1

4

Wyrób wędlin z podrobów wieprzowych

8

2

6

a

Przygotowanie i mycie surowca

2

1

1

b

Gotowanie, parzenie i rozdrabnianie mięsa

5

-

5

c

Napełnianie osłonek i  formowanie wędlin

1

1

-

5

Standardy higieniczno-sanitarne w małej gastronomii

4

4

0

a

Wstępne formalności prawne oraz wymagania higieniczno-sanitarne przy uruchomieniu małej gastronomii

2

2

-

b

Dobra Praktyka Higieniczna (GHP)

1

1

-

c

Dobra Praktyka Produkcyjna (GMP)

1

1

-

6

Bezpieczeństwo i higiena pracy

1

1

0

a

Stosowanie zasad bhp i p. poż. na stanowisku pracy

1

1

-

7

Klasyfikacja żywności. Konstruowanie menu.

7

4

3

a

Składniki pokarmowe występujące w pożywieniu. Wartości odżywcze różnych grup produktów spożywczych.

1

1

-

b

Zasady  racjonalnego wykorzystania surowców i gospodarki odpadami

1

1

-

c

Zasady układania jadłospisów

3

1

2

d

Podstawy żywienia dietetycznego

2

1

1

8

Żywienie turystów (przygotowywanie posiłków z uwzględnieniem przepisów sanitarno-higienicznych)

32

4

28

a

Przygotowanie potraw  (przystawki, sałatki, zakąski)– zajęcia praktyczne

8

1

7

b

Przygotowanie potraw  (dwudaniowy obiad, w tym potraw dietetycznych) – zajęcia praktyczne

8

1

7

c

Przygotowanie potraw  (desery, ciasta, ciastka, w tym potraw dietetycznych) – zajęcia praktyczne

8

1

7

d

Przygotowanie menu przyjęciowego (przystawka, obiad, deser)

8

1

7

9

Sztuka nakrywania stołu

8

4

4

a

Karty dań

1

1

-

b

Style serwowania

1

1

-

c

Nakrywanie i dekorowanie stołu (układanie sztućców, szkła, serwetek i innych dekoracji)

6

 

2

 

4

10

Sztuka karvingu

16

4

12

a

Narzędzia do karvingu – charakterystyka i sposób użycia

1

1

-

b

Sztuka zdobienia potraw z warzyw  i owoców

15

3

12

      

 

III. Realizacja programu nauczania

1. Szczegółowe cele kształcenia

Zielone Miejsca Pracy i działania pro ekologiczne:

- wymienić i omówić działania pro ekologiczne (segregacja odpadów, transport zbiorowy, ekoturystyka, wykorzystanie ekologicznych technologii w przemyśle i budownictwie, rolnictwie i inne)

- wymienić rodzaje i scharakteryzować Zielone Miejsca Pracy (ZMP)

- wymienić korzyści płynące z ZMP

 

Podział tuszy wieprzowej:

- podzielić tuszę wieprzową,

- przygotować solankę,

- peklować mięso.

Wyrób wędlin domowym sposobem:  

- przygotować różne rodzaje wędlin,

- przygotować różne rodzaje kiełbas,

- wymienić metody wędzenia.

Wyrób wędlin z podrobów wieprzowych:

-  przygotować mięso,

- przygotować wędliny z podrobów wieprzowych


Standardy higieniczno-sanitarne w małej gastronomii:

- wymienić standardy sanitarno-higienicznych oraz wymogi prawa żywnościowego.

 

Żywienie z uwzględnieniem standardów higieniczno-sanitarnych - przygotowanie tradycyjnych podlaskich potraw:  

- przygotować zakąski, przystawki

- przygotować dwudaniowy obiad z wykorzystaniem wieprzowiny, ryby,  drobiu, kaszy, ryżu, ziemniaków

- przygotować obiad dietetyczny

- przygotować deser

- przygotować menu bankietowe/przyjęciowe

Sztuka nakrywania stołu:

            - przygotować dekorację stołu

            - składać serwetki

            - układać sztućce i szkło

Bezpieczeństwo i higiena pracy:

- stosować zasady bhp i p. poż. na stanowisku pracy

Klasyfikacja żywności. Konstruowanie menu:

- wymienić wartości odżywcze różnych grup produktów spożywczych

            - wymienić podstawy żywienia dietetycznego

            - przygotować jadłospis

Sztuka karvingu:

            - ozdabiać potrawy wykorzystując warzywa i owoce

            - posługiwać się narzędziami do karvingu

 

2.      Treści kształcenia

Lp.

Omawiane zagadnienie

Treść zajęć

1.

Zielone Miejsca Pracy i działania pro ekologiczne

 

−               Działania pro ekologiczne (segregacja odpadów, transport zbiorowy, eko turystyka, wykorzystanie ekologicznych technologii w przemyśle i budownictwie, rolnictwie i inne)

−               Pojęcie i charakterystyka Zielonych Miejsc Pracy (ZMP)

−               Korzyści płynące z Zielonych Miejsc Pracy (ZMP). Przykłady Zielonych Miejsc Pracy (ZMP)

 

2.

Podział tuszy wieprzowej

−               Podział mięsa na gatunki

−               Podział tuszy wieprzowej

−               Przygotowanie solanki i peklowanie

3.

Wyrób wędlin domowym sposobem

−               Przygotowanie wędlin

−               Przygotowanie kiełbas

−              Metody wędzenia

4.

Wyrób wędlin z podrobów wieprzowych

 

−               Przygotowanie i mycie surowca

−               Gotowanie, parzenie i rozdrabnianie mięsa

−              Napełnianie osłonek i  formowanie wędlin

5.

Standardy higieniczno – sanitarne w małej gastronomii

−               Wstępne formalności prawne oraz wymagania higieniczno-sanitarne przy uruchomieniu małej gastronomii

−               Dobra Praktyka Higieniczna

−              Dobra Praktyka Produkcyjna

6.

Bezpieczeństwo i higiena pracy

−               Stosowanie zasad bhp i p. poż. na stanowisku pracy

−               Zasady  racjonalnego wykorzystania surowców i gospodarki odpadami.

7.

Klasyfikacja żywności. Konstruowanie menu.

−               Składniki pokarmowe występujące w pożywieniu.

−                Wartości odżywcze różnych grup produktów spożywczych

−               Zasady układania jadłospisów

−              Podstawy żywienia dietetycznego

8.

Żywienie turystów (przygotowanie posiłków z uwzględnieniem przepisów sanitarno-higienicznych)

−               Przygotowanie potraw  (przystawki, sałatki, zakąski)– zajęcia praktyczne

−               Przygotowanie potraw  (dwudaniowy obiad, w tym potrawy dietetyczne )– zajęcia praktyczne

−               Przygotowanie potraw  (desery, ciasta, ciastka, w tym potrawy dietetyczne)– zajęcia praktyczne

−               Przygotowanie menu przyjęciowego (przystawka, obiad, deser)

 

9.

Sztuka nakrywania stołu

−               Karty dań

−               Style serwowania

−               Nakrywanie i dekorowanie stołu (układanie sztućców, szkła, serwetek i innych dekoracji)

10.

Sztuka karvingu

−               Narzędzia do karvingu – charakterystyka i sposób użycia

−               Sztuka zdobienia potraw z warzyw

−               Sztuka zdobienia potraw z owoców

 

3.      Wskazówki metodyczne do realizacji programu

Podstawowe zadania organizatora kursu, mające na celu stworzenie warunków umożliwiających pełną realizację procesu kształcenia, można określić następująco:

–        zapewnienie każdemu uczestnikowi nabycia umiejętności samodzielnego przygotowania wędlin, przygotowywania posiłków, nakrywania stołu, dekorowania potraw, układanie menu (w tym dietetycznego)

–        zapewnienie prawidłowego wyposażenia stanowisk pracy dydaktycznej w pomoce dydaktyczne umożliwiające realizację części praktycznej programu.

            Realizacja procesu kształcenia możliwa będzie jedynie w lokalach dysponujących odpowiednim zapleczem kuchennym. Umożliwia, bowiem ono realizację programu kształcenia w pełnym wymiarze, włącznie z praktyczną nauką zawodu. Prawidłowo zorganizowane zaplecze dydaktyczne jest warunkiem pełnego opanowania materiału szkoleniowego przez kursanta, a w efekcie uzyskania zaświadczenia o ukończeniu szkolenia.

4.       Wykaz literatury

−        „Wędliny z wieprzowiny, wołowiny, dziczyzny i drobiu”  Franz Siegfried Wagner, Wydawnictwo MULTICO Oficyna Wydawnicza,

−        Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z 17 października 2007 w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznania pomocy finansowej w ramach działania „Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013,

−        Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 6 maja 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania „Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013,

−        Zasady GHP i GMP w gospodarstwach agroturystycznych – Polska Federacja Turystyki Wiejskiej Gospodarstwa gościnne 2007 r.,

−        Zasady żywienia. Podręcznik dla zawodu kucharz małej gastronomii. E. Superczyńska, M. Żylińska – Kaczmarek,

−        Technologia gastronomiczna z towaroznawstwem, M. Konarzewska,

−        Zasady żywienia człowieka, H. Kunachowicz, E. Czarnowska-Misztal,

−        Zasady układania jadłospisu przy żywieniu abonamentowym, L. Gryka.

 

5.      Wykaz środków dydaktycznych

−        środki techniczne – zestaw komputerowy wraz z projektorem multimedialnym,

−        materiały dydaktyczne - prezentacja multimedialna, narzędzia do karvingu,

−        pozostałe materiały – serwetki, kwiaty, zastawa stołowa, produkty żywnościowe i inne.


Loading...
Ładowanie strony ...